Ingen kan hjelpe alle men alle kan hjelpe en.

Vi er godt igang med vår barnehagehverdag etter juleferie. Nytt år, nye opplevelser og erfaringer.

 Igjen høres stemmer fra både barn og voksne i barnehagen. Latter, prat, sang, og noen ganger gråt. Avhengig av situasjonen som oppstår gir dette barnet viktige erfaringer. Det er læring i det spontane som oppstår i samspillet mellom oss mennesker. Erfaringer vi ikke så lett kan planlegge men som plutselig oppstår.

Disse opplevelsene gir barna verdifull erfaring sammen med tilstedeværende voksne som støtter, veileder og som motiverer. Dette ruster barnet til å møte situasjonen igjen. Denne prosessen pågår hver eneste dag uavhengig av tema og planer. Denne kontinuerlige prosessene gjør hverdagene våre innholdsrike. Gjennom  disse opplevelsene er vi med å gi barna verktøy for å mestre livets ulike sider i medgang og motgang. 

Rammeplanen for barnehagen sier vi skal støtte barna i å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen og bidra til å legge grunnlag for modig, selvstendig og ansvarlig deltakelse i demokratiske fellesskap. Barnehagen skal fremme samhold og solidaritet samtidig som barnas individuelle uttrykk og handlinger skal verdsettes og følges opp. 

Bildet i innledningen er tatt av plakaten som henger synlig i vår korridor. Det er en glede å være vitne til barnets selvstendige handling som å gi hjelp til en venn. Selv på småbarnsavdelingene ser vi denne handlingen mellom barna. 

Ingen kan hjelpe alle men alle kan hjelpe en er teksten på plakaten. Et artig bilde på et viktig budskap både for små og store.