Fortellingen om plastboss

Hva er vel bedre enn å avslutte uken med fellessamling for små og store. I dag var innholdet både alvorlig, morsomt, spennende og lærerikt.

Fortellingen om plastboss er et resultat av et langvarig prosjekt på Trollstuen. De har i lengre tid arbeidet med tema PLAST. Dette har resultert i ny kunnskap og en bevissthet om hva hver enkelt kan gjøre for å påvirke situasjonen til det bedre. Fortellingen hadde barna laget selv men de voksne fikk oppgaven å skrive den ned.

I dag delte Trollstuen med oss andre alt det de har lært gjennom arbeidet. Forurensning, konsekvenser og ideer til hvordan vi kan være med å gjøre situasjonen litt bedre. Alt formidlet gjennom en dramatisering av fortellingen om plastboss.

Fortellingen startet med fire dinosaurer som døde. Videre så vi damen som kastet alt plast bosset sitt på sjøen når ingen andre så, familien på fisketur som ikke fikk fisk men kun plast på fiskekroken. Heldigvis var familien løsningsorientert og ringte miljøagentene. De kom og hjalp til med å rydde opp plastbosset både i sjøen og langs stranden. De ordnet også opp så bossbilen fikk hentet alt sammen. Et nytt bosspann ble satt opp og alle vi tilskuere ble oppfordret til alltid å rydde opp etter oss i naturen. Vi kan også ta med det andre har glemt eller mistet av boss.

Sammen kan vi utgjøre en forskjell!

Fortellingen ble levendegjort gjennom barn og vosksnes dramatisering. Alle barn og voksne var involvert til vår, tilskuerenes store glede.

Tusen takk Trollstuen for en fantastisk underholdende og lærerik slutt på uken...