Potetfest

I vår satt vi poteter i kjøkkenhagen. Det er alltid spennende å høste det vi har dyrket selv. Ikke minst herlig å lage potetfest med ulike potetretter av potetene...

Potetlapper, saltbakte poteter, stekte poteter, fløtegratinerte poteter, kokte poteter...det er så mange muligheter og det smaker så godt.

I Rammeplanen for barnehagen står det at barnehagen skal få oppleve et miljø som støtter opp om utforsking og læring. Prosessen fra å sette poteter om våren og høste potetene gir barna mulighet til direkte opplevelser, en spennende læringsprosess. Det er så mye å undre seg over i denne prosessen. Hvordan kan en potet bli til flere poteter? Hvorfor er det forskjellig størrelse på potetene? Hvorfor er det forskjellig farge på potetene? Hva kan vi lage av potetene? Gjennom tema får barna brukt sin nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær som utgangspunkt for sin læreprosess. Gjennom arbeidet med å så, høste, bearbeide og lage til måltid av potetene får barna undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna får brukt alle sine sanser i denne læringsprosessen.

Vi har hatt potefest og kan se tilbake på en prosess med varierte opplevelser og mange lærerike erfaringer.