Barnehagedagen 2021

Tema for årets barnehagedag er vårt arbeid med natur og miljø, under slagordet "små steg for kloden.

Ett av målene med å markere Barnehagedagen er å synliggjøre barnehagens innhold og gi en forståelse for de viktige prosessene som foregår i barnehagen. Barnehager over hele landet synliggjør hvordan de arbeider med samme tema og her gir vi dere en smakebit fra vår markering på selve barnehagedagen. Nøtteliten har Grønt flagg og fokus på miljøarbeid gjennom hele året, noe dere kan lese mer om i vår årsplan på barnehagens hjemmeside.

Hva legger vi i begrepet bærekraftig utvikling

Vi viser solidaritet for kommende generasjon ved å forvalte ressursene nøysomt.

Ta vare på jorden og naturen vår.

Fremme de evigvarende energi kildene våre, vind, regn sol

Tenke langsiktig.

Hvordan jobber vi i vår barnehage for å fremme bærekraftig utvikling?

Vi lærer barna om kildesortering og resirkulering, både ved å snakke om og demonstrere det i samlingsstund, og ved å gå til butikken, kaste glass og metall og pante flasker.

Vi lærer om å bruke resursene våre, og redusere matsvinn. Her baker vi brødkake av avskjærte skorper frå tidligere måltid.

Hvordan bidrar vi til at barna blir kjent med naturens mangfold og opplever tilhørighet til naturen?

Vi markerte barnehagedagen med naturbingo.

Barna lærer å bli nysgjerrige og utforske naturens mangfold. Barn som er glad i naturen tar også vare på den.

Det kommer noen etter oss!

Hvordan bidrar vi til at barn forstår at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden?

Vi lærer å sortere avfall slik at det kan gjenvinnes

Vi har hatt samling om å ta vare på jordkloden. Etterpå plukket vi søppel rundt barnehagen. Vi studerte også naturfenomener i skogen som edderkopp og hjortebæsj :)

I vår "paraply", visualisering av årsplanen er våre prioriteringer knyttet til bærekraftig utvikling  synliggjort i dråpen GRØNT FLAGG-DET KOMMER NOEN ETTER OSS.

I dag har vi pyntet barnehagen med flagg og plakater. Alle små og store har fått erfaringer gjennom arbeid med natur og miljø. Sammen tar vi  "Små steg for kloden".

Vil dere også ta BIR sin oppfordring finner dere oppskrift på brødkaken her.

Ikke kast tørt brød, lag ekte bergensk brødkake isteden! Så enkelt er det: Bløtlegg 5 dl brød i 1 liter kefir. Tilsett 7 dl sukker, 1 liter hvetemel, 200 gram smeltet smør, samt 8 ts kanel og likt med natron. Stek i langpanne på 180 grader i ca 20 minutter. Dekk med melisglasur og du har verdens beste restekake!