Adventsamling

I nysnø på Søfteland gikk turen i dag fra barnehagen til bedehuset. Det var tid for vår årlige adventsamling, et av årets høydepunkt.

Det er en glede å komme frem til bedehuset etter en tur ute i vinterkulden. Varm velkomst i varmt lokale, pyntet til samling. Det kan ikke bli bedre. Forventningen er stor og kanskje mest for de av barna som skal hjelpe til i dramatiseringen av juleevangeliet.

Roen senker seg når vi tar plass i stolene og pianomusikken fyller rommet. Det er en opplevelse, en "reise" i tid tilbake til det som en gang skjedde. En reise der barna får høre, se og aktivt delta. Maria, Josef, engler, hyrder og tre vise menn er alle kledd opp i kostymer og er så flotte. Rollene blir gjennomført med trygg veiledning av ansatte i Os kirke.

I tillegg til at barna får et forhold til bedehuset, er dette en opplevelse som også har andre verdier i det pedagogiske arbeidet. I Rammeplan for barnehagen står det at barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, livssyn og at erfaringer med kulturelle uttrykk har egenverdi.

Dette er en høytidstund sammen med små og store, en førjulsaktivitet vi gleder oss til hvert år. Vi setter pris på det arbeidet Os kirke bidrar med for å legge forholdene tilrette for å gi oss denne opplevelsen.