En liten smakebit av vårt innhold...

En matpakke er ikke bare mat pakket inn i papir for å dekke sulten til et barn på tur. I en matpakke er det også en god porsjon med omsorg.

Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg. I Rammeplanen for barnehagen er det satt ord på at omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet.

Barnehagen skal aktivt legge tilrette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring. Dette betyr at det enkelte barn møtes med åpenhet, varme og interesse. Vi er lydhør for barnas uttrykk og imøtekommer deres behov.

En matpakke er smurt etter beste evne for å imøtekomme barnets behov. Barnet skal slippe å gå sulten i barnehagen men kjenne seg mett, tilfreds og ivaretatt. Barnet skal kunne fokusere på læring i lek med gode venner. Å lage en matpakke er en prosess der barnet er involvert. Barnet er spurt om behov i forhold til antall skiver og ønsker for pålegg. Det er et samspill mellom barn og personal der barnet blir sett og møtt med sine behov. Det er samspill og kommunikasjon mellom barn og personal.

I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. Dette bekrefter at det er mye pedagogisk arbeid i rutinesituasjonene som f.eks ved smøring av matpakker til turdagene.

Mer info om vårt pedagogiske arbeid finner dere i vår årsplan på hjemmeisde: nottelitenbarnehage.no.