Bærekraftig utvikling

I barnehagen lærer vi barna om hvor viktig det er å ta vare på miljøet. Vi snakker om hvordan det vi gjør her hjemme også kan påvirke hele verden. Vi jobber med en progresjon tilpasset barnas alder gjennom barnehageperioden.

Hva er bærekraftig utvikling?

Bærekraftig utvikling handler om å sørge for at vi får det vi trenger i dag, uten å skade jorden for dem som kommer etter oss. Det er viktig å tenke på hvordan vi behandler naturen.

Hvordan jobber vi med bærekraft?

• Ta vare på hverandre og naturen: Barna lærer å være snille med seg selv, vennene sine og naturen.
  • Læring i naturen: Vi går ut i skogen og leker, hvor vi kan oppdage alt det spennende naturen har å by på.
  • Grønt Flagg: Vi har fått grønt flagg som viser at vi jobber hardt for å ta vare på miljøet.

Miljøarbeid og aktiviteter

• Facebook-gruppe: Vi har en side der vi kan bytte og gi bort klær og leker. Dette hjelper oss å spare på ressursene.
  • Hold Norge Rent: Hver vår rydder vi opp søppel i nærheten av barnehagen. Det er gøy å gjøre det sammen, og vi lærer hvor viktig det er å holde det rent.

Hva betyr bærekraft for oss?

• Solidaritet: Vi bryr oss om andre, både nå og i fremtiden.
  • Bruke ressursene klokt: Vi lærer å ikke kaste mat og å bruke ting flere ganger.
  • Tenke på fremtiden: Vi snakker om hvorfor det er viktig å ta vare på jorden.

Tiltak for bærekraft

• Vær bevisst: Vi bruker bare det vi trenger av papir når vi vasker hender.
  • Kildesortering: Barna lærer å sortere boss sånn at vi kan gjenvinne det.
  • Digital kommunikasjon: Vi bruker e-post og nettsider i stedet for papir når vi kan.
  • Ta vare på leker: Vi lærer å være forsiktige med lekene våre så de varer lenger.

Kjenne naturens mangfold

• Utforske naturen: Vi går på turer for å oppdage skogen, elven og området rundt barnehagen. Vi ser hvordan naturen forandrer seg med årstidene.
  • Plante og høste: Barna får være med på å plante og høste grønnsaker og bær.
  • Undre oss: Vi stiller spørsmål om hva som skjer i naturen, og lærer om dyrene som bor der.

Lære om konsekvenser

• Eksperimentere: Vi prøver ut hva som skjer med søppel i naturen over tid.
  • Lesing: Vi leser bøker som handler om miljøet for å lære mer.
  • Gode vaner: Vi viser hvordan vi kan ta vare på jorden, så barna ser hvor viktig det er.

Ved å lære om bærekraft, gir vi barna verktøyene de trenger for å ta vare på jorden nå og i fremtiden!

Vi har tilfredsstilt krav for Grønt Flagg  siden 2013 og arbeidet inngår i det pedagogiske arbeidet vårt.