Barn og barndom

I vår barnehage hyller vi barndommens magi og ser på hvert barn som unikt. Vi sørger for at alle barn føler seg sett og verdsatt akkurat for den de er. Hos oss får de oppleve en barndom fylt med trivsel, vennskap og fri lek, alt innenfor et trygt og varmt miljø.

Vi forbereder barna på livet – på å bli små samfunnsborgere i samfunnet! Uansett hva vi gjør, setter vi alltid barnets beste først, akkurat slik Grunnloven og Barnekonvensjonen sier vi skal.

Hvordan gjør vi dette?

Vi ser hvert barn som unikt, og møter dem med respekt for hvordan de opplever verden. Vi forstår at barna påvirkes av omgivelsene rundt dem, men vi vet også at de aktivt former sine egne liv. Hos oss får alle barn muligheten til å bygge et godt selvbilde og tro på sine egne evner. Vi møter dem alltid med empati og hjelper dem å utvikle sin egen evne til å forstå og tilgi.

Hva mener vi med barndommens egenverdi?

Vi lar barna være akkurat det de skal være – barn! Ingen unødvendig stress eller voksent press her. Vår hverdag handler om utforskning, vennskap og lek, der barna får leke fritt i sin egen magiske verden. Leken har en enorm verdi for oss, og vi ser på den som en nøkkel til både læring og utvikling. Som voksne sørger vi for at barna har tid, rom og frihet til å leke.

Vi hjelper hvert barn å vokse på sin egen måte, og vi går ved deres side som støttende medhjelpere som gir veiledning og heier på dem når de trenger det.

Hvordan jobber vi for at barna skal trives, bygge vennskap og leke?

Det starter med en trygg og god tilvenning. Å bygge sterke bånd til barna er vår førsteprioritet. Vi tilpasser gruppene nøye og jobber med vennskap som et gjennomgående tema hele året. Vår tilstedeværelse er nøkkelen: vi deler barnas gleder, lytter til deres historier og hjelper dem å finne nye lekevenner.

Hvordan anerkjenner vi barndommens egenverdi?

Vi vet at alle barn er unike, med egne behov og interesser. Derfor bygger vi tette relasjoner fra første dag, og som voksne er vi alltid der for å støtte barna på deres egne premisser. Vi verdsetter den frie leken og sørger for at de får tid og plass til å utforske verden i sitt eget tempo.

Hva betyr det å ha respekt for barnets opplevelsesverden?

Vi lytter, ser og tar barnas interesser på alvor. De får tid til å fordype seg i fantasifull lek, og vi møter dem der de er – alltid klare til å undre oss sammen med dem. Vi sørger også for at de får oppleve spennende aktiviteter som pirrer nysgjerrigheten deres.

Hvordan møter vi barna?

De voksne er alltid der – til stede, lytter, svarer og ser. Vi gir barna følelsen av at de er verdifulle, og at deres tanker og ord blir hørt og tatt på alvor.

Hvordan hjelper vi barna med å tro på seg selv?

Vi bygger selvtilliten deres ved å gi dem oppgaver som er tilpasset dem, slik at de opplever mestring. Vi er der som et støttende «stillas» som hjelper dem å tro på seg selv. Når noe går bra, gir vi masse ros og setter ord på fremgangen deres. Spesielt de som trenger litt ekstra støtte får hjelp til å blomstre. Hos oss får barna alltid nye sjanser – det er lov å starte på nytt med blanke ark.

Hvordan jobber vi med empati i barnehagen?

Vi møter alle barna med empati, anerkjenner følelsene deres og setter ord på dem. Ingen følelser er feil! Vi hjelper barna med å forstå at det er helt normalt å føle, og vi viser dem veien ved å være gode rollemodeller. Vi snakker om følelsene barna viser, og hjelper dem med å uttrykke dem. Gjennom en sterk relasjon med hvert barn bidrar vi til at de kan regulere følelsene sine bedre.

Gjennom lek, varme, omsorg og tilstedeværelse skaper vi et magisk miljø hvor barna trives, lærer og vokser – alt med masse rom for lek, vennskap og utforskning!