Vår praksis på dager med sol

Nøtteliten barnehage er en en Solvenn barnehage. Dette er et opplegg fra Kreftforeningen der vi får tips til solrutiner og lærerike aktiviteter vi kan gjøre sammen med barna.

Sjekkliste vi følger for å kunne nyte sola

• Vi tar pauser fra solen og sørger for at aktiviteter og lek kan skje i skyggen.
  • Vi sørger for nok skygge på uteområdene.
  • Vi ber foreldre om å ha nødvendig utstyr i barnets kasse som solhatt og lette klær.
  • Vi passer på at barna har på lette klær og noe på hodet.
  • Vi ber foreldre smøre barna godt med solkrem med minimum faktor 30 før de kommer i barnehagen.
  • Vi smører barna på nytt etter to timer, og hvis de har badet eller svettet bort kremen.
  • Vi holder solkrem til barna under barnehageoppholdet (se produktinfo under)
  • Vi benytter barnets egne solkremer hvis det pga allergi eller andre årsaker ønskes at egen benyttes.
  • Vi voksne er gode rollemodeller og beskytter oss i solen.
  • Vi vurderer barnehagens solrutiner årlig på avdelingene og gjør endringer ved behov.
  • Vi holder informasjon til foreldrene om barnehagens solrutiner oppdatert på denne siden.
  • Vi henviser foreldre til mer informasjon her: https://kreftforeningen.no/forebygging/for-helsestasjoner-skoler-og-barnehager/solvenn/

Solkrem barnehagen tilbyr:

Stokoderm Solkrem Sun Protect 30 Pure

Dette er en vannfast solkrem med solfaktor 30. Beskytter huden mot solens skadelige UVA og UVB stråler. Parfyme og fettfri. Datablad på produktet kan leses her: stokoderm-sun-protect-30-pure-no

Solkremen er i egen dispenser i garderoben og personalet henter ved behov ny refill på lager i kjøleskapet.