Mål:
Barna skal utvikle et rikt og variert språk som hjelper dem å uttrykke tanker, følelser og behov. De skal få oppleve gleden ved å kommunisere, og erfare at deres uttrykk blir tatt på alvor. Vi ønsker å styrke både verbal og nonverbal kommunikasjon, og fremme språklig mangfold i barnehagen.
Slik jobber vi med språk og kommunikasjon
Vi anerkjenner at barn kommuniserer på mange måter – gjennom ord, kropp, blikk, gester, bilder og lyd. Alle barn får daglig språklig stimulering i trygge og lekende situasjoner, der de voksne deltar aktivt og følger barnas initiativ.
Personalets rolle
Personalet skal:
-
anerkjenne og støtte barnas språkutvikling
-
stimulere både verbal og nonverbal kommunikasjon
-
gi positive erfaringer med språk som kommunikasjonsmiddel
-
være språklige forbilder og lytte aktivt til barna
-
fange opp barn med kommunikasjonsvansker og gi støtte i samarbeid med foreldre og eventuelt faginstanser
-
fremme språklig mangfold og støtte flerspråklige barn
Hvordan vi jobber i Nøtteliten barnehage
-
Lesekrok med tilgjengelige bøker for alle alderstrinn
-
Samlingsstunder med rollespill, eventyr og fortelling
-
Bruk av tegn-til-tale og bilder i hverdagen (ASK)
-
Spill som lotto, memory og språkspill
-
Aktive samtaler under måltider og i frilek
-
La ord følge handling i daglige rutiner
-
Bruk av rim, regler, sang og musikk i aktiviteter
Vi er en Syngende barnehage, og bruker sang som et viktig verktøy for språkutvikling og rytmefølelse. Gjennom musikk lærer barna ord, uttrykk og samspill på en naturlig, lekende måte.
Evaluering og refleksjon
Personalet observerer og reflekterer jevnlig over barnas språkbruk i lek, samlingsstunder og hverdagssituasjoner. Vi vurderer hvordan barna uttrykker seg og deltar i kommunikasjon, og justerer praksis ut fra observasjoner, foreldresamarbeid og barns behov. Dette sikrer at hvert barn får individuell støtte i sin språkutvikling.


