Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk

I Nøtteliten barnehage ser vi språk som nøkkelen til fellesskap, læring og lek. Gjennom dialog og samspill støtter vi barna i å kommunisere, lytte og skape mening. Vi bruker tegn til tale og Alternativ og Supplerende Kommunikasjon (ASK) for å gi alle barn mulighet til å uttrykke seg – også de som trenger visuell støtte.

Mål:

Barna skal utvikle et rikt og variert språk som hjelper dem å uttrykke tanker, følelser og behov. De skal få oppleve gleden ved å kommunisere, og erfare at deres uttrykk blir tatt på alvor. Vi ønsker å styrke både verbal og nonverbal kommunikasjon, og fremme språklig mangfold i barnehagen.

Slik jobber vi med språk og kommunikasjon

Vi anerkjenner at barn kommuniserer på mange måter – gjennom ord, kropp, blikk, gester, bilder og lyd. Alle barn får daglig språklig stimulering i trygge og lekende situasjoner, der de voksne deltar aktivt og følger barnas initiativ.

 

Personalets rolle

Personalet skal:

  • anerkjenne og støtte barnas språkutvikling

  • stimulere både verbal og nonverbal kommunikasjon

  • gi positive erfaringer med språk som kommunikasjonsmiddel

  • være språklige forbilder og lytte aktivt til barna

  • fange opp barn med kommunikasjonsvansker og gi støtte i samarbeid med foreldre og eventuelt faginstanser

  • fremme språklig mangfold og støtte flerspråklige barn

 

Hvordan vi jobber i Nøtteliten barnehage

  • Lesekrok med tilgjengelige bøker for alle alderstrinn

  • Samlingsstunder med rollespill, eventyr og fortelling

  • Bruk av tegn-til-tale og bilder i hverdagen (ASK)

  • Spill som lotto, memory og språkspill

  • Aktive samtaler under måltider og i frilek

  • La ord følge handling i daglige rutiner

  • Bruk av rim, regler, sang og musikk i aktiviteter

 

Vi er en Syngende barnehage, og bruker sang som et viktig verktøy for språkutvikling og rytmefølelse. Gjennom musikk lærer barna ord, uttrykk og samspill på en naturlig, lekende måte.

Evaluering og refleksjon

Personalet observerer og reflekterer jevnlig over barnas språkbruk i lek, samlingsstunder og hverdagssituasjoner. Vi vurderer hvordan barna uttrykker seg og deltar i kommunikasjon, og justerer praksis ut fra observasjoner, foreldresamarbeid og barns behov. Dette sikrer at hvert barn får individuell støtte i sin språkutvikling.