Overgang til skole

I vår barnehage samarbeider vi tett med foreldre og skolen for å sikre at barna får en trygg og meningsfull overgang fra barnehage til skole.

Trygg overgang til skolen

Hver onsdag fra kl. 10 til 11.30 gjennomfører vi et felles førskoleprogram for førskolebarna. Vi  gjennomfører et variert program med skoleforberedende aktiviteter, inkludert erfaringer på vår nærskole, Søfteland. Gjennom hele prosessen er vi opptatt av å gi barna en positiv opplevelse av overgangen til skolen, slik at de kan møte fremtiden med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Mål og fokus

Målet med førskolegruppen er å legge til rette for en trygg og god overgang, med særlig vekt på læring gjennom lek og samarbeid. Vi har en fast aktivitetsplan som gir barna struktur og forutsigbarhet, noe som bidrar til en tryggere situasjon. I dette programmet arrangerer vi fast felles turer den siste onsdagen i måneden, der alle førskolebarna barna får opplevelser sammen. Dette er gruppen som starter sammen på skole og som skal gå på samme klassetrinn. For de barna som starter på andre skoler får de med seg kunnskap og direkte erfaring med skolesituasjonen, viktig forutsigbarhet uansett hvilken skole de skal starte på. 

Foreldresamarbeid

For å støtte barna best mulig, inviterer vi til et foreldremøte tidlig på høsten sammen med skolen. Her deler vi informasjon om skolestart og gir foreldrene mulighet til å stille spørsmål. Dette møtet er en viktig del av samarbeidet mellom hjem og skole, og gir oss et solid grunnlag for å forberede overgangen det siste året i barnehagen. Skolen inviterer foreldre igjen til skolen på førskoledagen i løpet av våren. Det er da opplegg for barna i klassen og paralellt informasjon til foreldre på eget møte.

Høytidelig avslutning

Den siste samlingen i førskolegruppen er en spesiell anledning der vi forbereder en høytidelig avslutning for foreldre, personal og barn. Barna deltar aktivt i å pynte lokalet, og sammen med foreldrene feirer vi overgangen fra barnehage til skole. Under seremonien får hvert barn anerkjennelse for den de er og hvor betydningsfulle de er for oss. De mottar arbeidspermen fra førskolegruppen som dokumenterer deres ferdigheter, samt en gravert drikkeflaske med deres navn. Dette er gravert med barnets egen håndskrift som kan brukes i skolesituasjonen.

Informasjonsoverføring

Etter foreldrenes samtykke informerer vi skolen om barnas kunnskaper og erfaringer, slik at overgangen blir så smidig som mulig. Vi tilrettelegger også for at barna kan uttrykke hva de ønsker at skolen skal vite om dem, og vi jobber sammen med skolens personale for å sikre at alle barn får den støtten de trenger fra start.

Felles minner

Som en del av avslutningen lager vi et felles kunstverk med håndavtrykk fra alle førskolebarna. Dette kunstverket henger i barnehagen og minner om de unike barna vi har hatt gleden av å følge gjennom barnehagetiden. Diktet som følger med, minner oss om de sporene de har satt, og feirer den reisen de nå skal på. 

Jeg er unik

Siden tidenes morgen har det aldri eksistert noen som meg. Ingen har mine øyne, hender eller stemme. Ingen har min håndskrift. Gjennom hele evigheten kommer aldri noen til å se ut, tenke, snakke eller gjøre det samme som meg. Jeg er meg, har egenverdi og trenger ikke kopiere andre. Jeg er unik.