Overgang til skole

I vår barnehage samarbeider vi tett med foreldre og skolen for å sikre at barna får en trygg og meningsfull overgang fra barnehage til skole.

Mål

  • Barnehagen skal, i samarbeid med foreldre og skole, legge til rette for at barna får en trygg, forutsigbar og meningsfull overgang fra barnehage til skole.
  • Vi ønsker at barna skal møte skolestarten med nysgjerrighet, mestringsfølelse og tro på egne evner.
  • Overgangen skal bygge på lek, samspill og barnas medvirkning.

Plan for førskulegruppa; Læring gjennom leik 04.07.22

 
Tiltak og gjennomføring

Hver onsdag fra kl. 10.00–11.30 deltar førskolebarna i et fast førskoleprogram. Programmet består av lekbaserte og skoleforberedende aktiviteter som stimulerer barns sosiale, motoriske og språklige ferdigheter.
Barna får erfaringer med skolehverdagen gjennom besøk på vår nærskole, Søfteland, og felles turer den siste onsdagen i måneden. Dette skaper trygghet og fellesskap blant barna som skal begynne på samme klassetrinn.

For barn som skal begynne på andre skoler, legges det til rette for at de får innsikt i skolesituasjonen generelt, slik at alle barn opplever trygghet og forutsigbarhet i møte med sin nye skole.

Året avsluttes med en høytidelig seremoni der vi markerer overgangen fra barnehage til skole. Barna deltar aktivt i forberedelsene, og hvert barn får sin arbeidsperm og en personlig gave som symbol på overgangen.

 
Foreldresamarbeid

For å sikre en god overgang inviterer vi til foreldremøte tidlig på høsten i samarbeid med skolen. Her gir vi informasjon om skolestart, overgangsarbeidet i barnehagen og legger til rette for spørsmål og dialog.
Foreldrene deltar også i avslutningen for førskolegruppen, der vi markerer barnas siste barnehageår og feirer fellesskapet mellom hjem og barnehage.

 
Samarbeid med skole

Vi samarbeider tett med Søfteland skole og deltar i felles planlegging av overgangsaktiviteter. Skolen inviterer til førskoledag på våren, der barna møter sine kommende lærere og klassekamerater, mens foreldrene deltar på informasjonsmøte. Samarbeidet skal bidra til at barna blir kjent med skolens omgivelser, rutiner og forventninger

 
Informasjonsoverføring

Med foreldrenes samtykke overfører barnehagen relevant informasjon til skolen om barnas trivsel, styrker og behov for tilrettelegging. Barna får selv bidra med hva de ønsker at skolen skal vite om dem, slik at de opplever medvirkning i prosessen. Målet er å gi skolen et best mulig grunnlag for å møte hvert barn på en trygg og inkluderende måte fra første skoledag.

 

Evaluering

Overgangsarbeidet mellom barnehagen og skolen evalueres årlig i samarbeid mellom partene. I evalueringen deltar representanter fra barnehagen, skolen og eventuelt SFO. Formålet er å vurdere hvordan tiltakene fungerer, drøfte erfaringer fra årets førskolegruppe og identifisere forbedringsområder. Resultatet fra evalueringen brukes som grunnlag for videre utvikling av overgangsarbeidet i kommende år.

 

Felles minner

Som en del av avslutningen lager vi et felles kunstverk med håndavtrykk fra alle førskolebarna. Dette kunstverket henger i barnehagen og minner om de unike barna vi har hatt gleden av å følge gjennom barnehagetiden. Diktet som følger med, sier noe at hver av barna er helt spesielle for oss. Vi er takknemlig for å ha fått gleden av å bli kjent med de og følge de i deres utvikling til skolebarn. 

Jeg er unik

Siden tidenes morgen har det aldri eksistert noen som meg. Ingen har mine øyne, hender eller stemme. Ingen har min håndskrift. Gjennom hele evigheten kommer aldri noen til å se ut, tenke, snakke eller gjøre det samme som meg. Jeg er meg, har egenverdi og trenger ikke kopiere andre. Jeg er unik.