Barns medvirkning

Personalets utgangspunkt i arbeidet med barns medvirkning er at barn er likeverdig oss voksne men ikke likestilt.  Barnas synspunkter tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta.

Vi lytter til barna, observerer dem og tar deres uttrykk på alvor. De yngste barna viser ofte med kropp og mimikk hva de liker og ikke liker, og vi voksne prøver å forstå og følge opp disse signalene. Barna skal oppleve at de blir hørt, men også at de voksne tar ansvar for å sette trygge rammer.

 

Mål

Barna skal oppleve at deres meninger betyr noe og at de har innflytelse på hverdagen.

Personalet skal legge til rette for medvirkning på måter som passer barnas alder og modenhet.

Barna skal føle seg trygge på at de voksne lytter og tar dem på alvor.

 

Slik jobber vi

  • Vi snakker med barna om det som skjer i barnehagen, og lar dem komme med forslag til aktiviteter, turer og lek.

  • Vi har barnesamtaler, observasjoner og refleksjon i personalgruppen for å sikre at alle barn blir sett og hørt.

  • Vi oppmuntrer barna til å ta egne valg og til å vise omsorg og respekt for hverandre.

Evaluering

Vi snakker jevnlig sammen i personalgruppen om hvordan barna får medvirke på egen avdeling.
Vi spør barna hva de liker å gjøre, og hvordan de opplever hverdagen sin i barnehagen.
Foreldre får også gi innspill i samtaler og møter.
Slik utvikler vi hele tiden arbeidet vårt – med barnas stemmer i sentrum.