Barnehagen fremmer likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn ved å ikke begrense den enkeltes forutsetninger.
Barnehagen bygger sin virksomhet på prinsippet om likestilling og ikke-diskriminering og bidra til at barna møter og skaper et likestilt samfunn. Alle skal ha like muligheter til å bli sett, hørt og oppmuntret til å delta i fellesskap i alle aktiviteter i barnehagen. Personalet reflekterer kontinuerlig over sine egne holdninger for best mulig å kunne formidle og fremme likeverd og likestilling og unngå å planlegge for situasjoner der dette kan forekomme. Hver avdeling har et tilrettelagt familierom hvor personalet gjennom sin støtte i leken kan ivareta en praksis for likestilling og ikke-diskrimenering.
Hva legger vi i begrepene likeverd og likestilling?
- Alle er like mye verd
- Ikke forskjellsbehandle
- Alle skal ha samme muligheter
- Alle skal oppleve å bli rettferdig behandlet
- Vi vil legge forhold til rette så alle kan ta del
Hvordan jobber vi med våre holdninger for å fremme likeverd og likestilling
- Må kjenne barna godt, det de liker, hva de kan
- Vi er bevisst at alle har ulike behov
- Vi behandler barna ut ifra hva de klarer/behøver
- Tar godt i mot barn og foreldre i garderoben om morgenen, alle får lik mottakelse
- Tilby godt utvalg av utkledningsklær ikke bare «prinsessekjoler».
- «Jentelek» og «guttelek» blir godtatt og ivaretatt.
- Fokus på de ulike kulturer i barnehagen
- Involvere foreldre som ressurs til kulturformidling - mat, sanger, leker, religion
- Barn med ekstra utfordringer – obs på forskjellsbehandling
- Naturlig sammensatt personalgruppen med variasjon i kultur, nasjonalitet og religion
- Tilbyr ungdomsskolegutter jobb som lekeressurs ( Les mer på hjemmesiden:om oss)
Hvordan jobber vi med å motvirke alle former for diskriminering i vår barnehage?
- Se hver enkelt for den det er, uavhengig av alder, kjønn osv.
- Vi jobber med tema: vennskap
- Legge forholdene til rette for et godt utviklende språkmiljø
- Bruker tegn-til-tale
- Sette leken i fokus og prioritere et godt lekemiljø der alle er inkludert
- Begynn hver dag med blanke ark
- Nulltoleranse mot mobbing
- Benytter DUÅ-strategier
- Leser bøker om vennskap
- Fokus på å være en god venn
- Voksen tilstede i lek, oversikt over omgivelsene
- Bevisst oppdeling av grupper
- Snakker om følelser
- Tar ikke betalt turpenger og er bevisst på å holde matpenger på et lavt nivå.
Hvordan jobber vi med å fremme nestekjærlighet blant barn og voksne i barnehagen?
- Vi praktiserer Den gylne regel
- Snakker i samling om hvordan vi skal være mot hverandre
- Vi benytter rollespill, konkreter eller dukker for å visualisere som Pinnsvin og kanin, Elling og Dille og vennebøker
- Gir ros og anerkjennelse til hver enkelt ved å sette ord på handlinger
- Vi voksne er gode rollemodeller som er bevisst eget kroppspråk
- Tar oss tid til hvert enkelt barn og gir oppmerksomhet til alle
- Vi voksne støtter barna når de øver på å ordne opp i uenigheter og gir trøst til hverandre
- Viser interesse for den enkelte og starter dagen med, God morgen!
- Vi formidler holdninger og kjennskap til barna via vårt bistandsprosjekt: Garden of Eden
Våre prioriteringer knyttet til likestilling og likeverd er synliggjort i dråpen DU ER DU OG DU DUGER
(Se vår «paraply», vår visualisering av årsplanen).