Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap

Vi ønsker at alle barn skal føle seg viktige i fellesskapet. Barnehagen støtter utviklingen av vennskap og positive relasjoner med både barn og voksne. Vi hjelper barna med å bygge selvfølelse og balansere egne behov med hensyn til andre. Dette skaper trivsel for alle!

Mål for arbeidet med vennskap og fellesskap

Barna skal oppleve trygghet, inkludering og tilhørighet i barnegruppen. De skal få støtte til å utvikle vennskap, vise omsorg, empati og respekt for hverandre. Barna skal erfare hvordan de kan bidra positivt til fellesskapet, løse konflikter og glede seg over å være sammen.

Vennskap og fellesskap i barnehagen

Vi ønsker at alle barn skal føle seg viktige i fellesskapet. Barnehagen støtter utviklingen av vennskap og positive relasjoner mellom barn og voksne. Vi hjelper barna med å bygge selvfølelse og balansere egne behov med hensyn til andre – dette skaper trivsel for alle!

Personalets rolle

Personalet skal:

  • støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner

  • samtale om normer for samhandling og invitere barna til å utforme disse sammen

  • støtte barna i å ta andres perspektiv og reflektere over egne og andres følelser

  • hjelpe barna med å sette egne grenser og respektere andres

  • finne løsninger i konfliktsituasjoner på en trygg og rettferdig måte

  • forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre

Pedagogiske hjelpemidler

Jeg – Vi – Du
En bokserie for de yngste barna med enkle tekster og fargerike bilder som hjelper barna å forstå seg selv og andre. Serien følger barnas utvikling fra individ (“Jeg” og “Meg”) til fellesskap (“Vi” og “Oss”). Hver bok avsluttes med ord og samtaleemner som brukes aktivt i barnehagen.

10 små vennebøker
Disse bøkene lærer barna viktige sosiale ferdigheter: å si unnskyld, dele, vente på tur, si stopp, roe seg ned, bli enige, snakke om det, samarbeide, spre glede og vise følelser.
Gjennom historiene om Kanin og Pinnsvin får barna innsikt i hvordan man bygger og bevarer vennskap. Vi bruker vennekort i A3-format og rollespill med Kanin og Pinnsvin-bamser for å gjøre læringen levende og konkret.

Evaluering og refleksjon

Personalet reflekterer jevnlig over hvordan barna deltar i lek og fellesskap. Vi observerer hvordan barna uttrykker omsorg, løser konflikter og viser empati. Erfaringene drøftes i personalmøter og brukes til å justere praksis, slik at alle barn får oppleve gode relasjoner og trygge vennskap.