Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap

Vi ønsker at alle barn skal føle seg viktige i fellesskapet. Barnehagen støtter utviklingen av vennskap og positive relasjoner med både barn og voksne. Vi hjelper barna med å bygge selvfølelse og balansere egne behov med hensyn til andre. Dette skaper trivsel for alle!

Personalet skal:

• støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner
  • samtale om normer for samhandling og invitere barna til å utforme normer for samhandling i fellesskap
  • støtte barna i å ta andres perspektiv, se en sak fra flere synsvinkler og reflektere over egne og andres følelser, opplevelser og meninger
  • støtte barna i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner
  • forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige
  • samspillsmønstre.

Pedagogiske hjelpemidler:

Jeg – Vi – Du

Dette er en bokserie med seks bøker for de yngste barna. Med enkle tekster og fargerike bilder lærer barna om seg selv og andre.

Bøkene starter med "Jeg" og "Meg" og følger barnas sosiale utvikling med "Du" og "Deg." De siste bøkene, "Vi" og "Oss," gir en forståelse av fellesskapet. Hver bok avsluttes med viktige ord som kan brukes til samtaler og aktiviteter med barna.

10 små vennebøker

Bøkene lærer barna viktige ting som: Si unnskyld, Dele, Vente på tur, Si stopp, Roe seg ned, Bli enige, Snakke om det, Samarbeide, Spre glede og Vise følelser.

Her møter vi Kanin og Pinnsvin, bestevenner som noen ganger krangler. Bøkene gir barna metoder for å oppføre seg mot hverandre.

Vi har også vennekort i A3-format med mange aktivitetsforslag, samt bamser av Kanin og Pinnsvin som brukes i arbeidet med bøkene.