Barnehagen skal fremme danning

I barnehagen vår ser vi på danning som evnen til å håndtere livet på en god måte. Vi ønsker å hjelpe barna med å bli selvstendige og trygge på seg selv, sine meninger og sine valg.

Mål for arbeidet med danning

Barna skal utvikle trygghet i egen identitet og få støtte til å bli selvstendige, reflekterte og omsorgsfulle mennesker.
Gjennom lek, fellesskap og medvirkning skal barna oppleve å ha verdi, tilhørighet og innflytelse i sin egen hverdag.

 

Barnehagen skal fremme danning

I barnehagen vår ser vi på danning som evnen til å håndtere livet på en god måte. Vi ønsker å hjelpe barna med å bli selvstendige og trygge på seg selv, sine meninger og sine valg.

 

Den gyldne regel

Vi følger «den gyldne regel» i arbeidet vårt. Den oppfordrer barna til å være mot andre slik de selv ønsker å bli behandlet. Vi ønsker å skape samhold og fellesskap, samtidig som vi verdsetter hvert barns unike uttrykk.

 

Felles verdier og deltakelse

Barna lærer om viktige verdier og normer i samfunnet. De får være med å bestemme, slik at de føler seg inkludert og sett. Gjennom lek, samtaler og aktiviteter utvikler de kritisk tenkning, empati og handlingskompetanse.

 

Hva vi gjør

Personalet:

  • Skaper meningsfulle opplevelser som gir rom for refleksjon og selvforståelse
  • Er tilstede og gir støtte og oppmuntring i hverdagen
  • Fremmer deltakelse og barns medvirkning
  • Verdsetter mangfold og ulike meninger
  • Inviterer barna til undrende samtaler og refleksjon

 

Danning som læring

Danning er en livslang prosess. I barnehagen utvikler barna sosiale ferdigheter og praktiske evner – som å samarbeide, vise omsorg og ta vare på seg selv og andre. Vi legger til rette for både planlagt og spontan læring i hverdagen.

 

Støtte og oppmuntring

  • Oppmerksomhet og ros: Barna får bekreftelse på at de er verdifulle.
  • Anerkjennelse: Vi møter barnas følelser med forståelse.
  • Lytte med respekt: Vi gir barna tid og rom til å uttrykke seg.

 

Deltakelse i beslutningsprosesser

Barna får delta i avgjørelser som angår deres hverdag, som valg av lek og aktiviteter. Dette gir ansvar, selvstendighet og tilhørighet.

 

Utvikling av kritisk tenkning

Vi støtter barna i å stille spørsmål, undre seg og reflektere. Barna lærer at de kan si ifra, stå for egne meninger og vise respekt for andres.

 

Evaluering av arbeidet med danning

Personalet reflekterer jevnlig over hvordan vi fremmer danning i praksis.
Vi vurderer hvordan barna deltar, uttrykker seg og viser empati og selvstendighet.
Gjennom observasjon, faglige samtaler og foreldresamarbeid ser vi hvordan vi kan utvikle vårt arbeid slik at det fremmer barnas danningsprosess best mulig.

 

Sammen bygger vi en trygg og omsorgsfull barnehage der hvert barn kan blomstre, utforske og lære – en plass der de virkelig kan bli seg selv!