Dokumentasjon

Dokumentasjonen viser hvordan personalet jobber for å oppfylle kravene i barnehageloven og rammeplanen, og brukes til å planlegge, vurdere og forbedre det pedagogiske tilbudet. Den gir foreldre, lokalmiljøet og kommunen innsikt i hva barna lærer og opplever i barnehagen.

Etisk dokumentasjon Vi ivaretar barnas personlige integritet, og all dokumentasjon skjer med respekt for personvernet. Personopplysninger behandles i tråd med lovverket, og deles kun med samtykke fra foreldre, unntatt når vi har lovpålagt plikt til å melde fra til barnevernet.

Foreldreinnsyn Foreldre har rett til å se dokumentasjon om egne barn og kan be om endringer.  Arbeidsplaner og individuelle planer kan brukes for å tilpasse oppfølgingen av enkeltbarn ved behov, spesielt som en del av spesial pedagogisk arbeid. 

Bilder og deling Vi deler bilder fra barnehagehverdagen på passordbeskyttede sider på vår hjemmeside (Kidplan), og kun med foreldres tillatelse.

Barnesamtaler gjennomføres sammen med de eldste barna. Det vil i disse samtalene være et tema som er aktuelt og belyse. Barnas svar er en dokumentasjon på situasjonens tilstand ut fra barnas synspunkt. Dette er verdifull informasjon for oss som utgangspunkt 

Egen perm for førskolearbeidet til hvert enkelt førskolebarn. Permen inneholder arbeidsoppgaver og bilder fra aktiviteter. Barnet får utlevert permen i egen seremoni hvor foreldre også blir invitert før sommerferien.

Barnehagen har en egen side på Facebook og Instagram. Der legger vi ut små og store hendelser fra vår herlige barnehagehverdag. Følg oss gjerne der for å motta varsling på våre oppdateringer.

Pedagogisk dokumentasjon tar utgangspunkt i at barn er naturlig nysgjerrige og har et iboende ønske om å utforske. Kjernen i pedagogisk dokumentasjon er at barnets initiativ, både alene og i gruppe, er viktig. Det handler om å verdsette deres egne tanker, oppmuntre dem til å tenke selv, uttrykke seg, og være kreative.

Dette påvirker hvordan personalet jobber:

  • Personalet skaper miljøer som oppmuntrer til undring og læring, der barnet selv tar initiativ.
  • Personalet støtter barnas læring ved å sette ord på og stille spørsmål sammen med dem. De følger opp barnas interesser og gir impulser, noe som fremmer utvikling.
  • Personalet observerer hva barna er opptatt av, og dette blir dokumentert og reflektert over. Det viser at barnas tanker, ord og handlinger er viktige.
  • Barna er synlige i barnehagen gjennom dokumentasjon av prosesser og arbeid de har gjort. Deres egne verk preger veggene.
  • Personalet prøver å forstå barnas tanker gjennom samtaler med åpne spørsmål.
  • Barna får tilgang til materialer som lar dem uttrykke seg og sette spor etter seg.