Demokrati

Hos oss lærer barna tidlig at deres stemme teller!

Hvordan jobber vi med demokrati i barnehagen?

Vi sørger for at alle får si hva de mener gjennom barnesamtaler og deltakelse i hverdagen. Barna får erfare at det er flertallet som bestemmer, men at alle får lov til å si sitt. De får gjøre valg og ta beslutninger innenfor trygge rammer, alltid med en voksen som veileder. Hvis noe ikke går helt etter barnas ønsker, forklarer vi hvorfor – så de skjønner det. Her hos oss er de voksne flinke til å lytte, og vi lærer barna å respektere hverandres meninger. Mangfold er viktig for oss, og alle er med på å skape det gode fellesskapet!

Hvordan sørger vi for at alle blir hørt og får delta?

Vi tar oss god tid til å bli kjent med hvert barn – helt fra første dag! På den måten forstår vi både ordene og kroppsspråket deres. Alle skal få si sin mening, enten det er gjennom ord eller andre uttrykk. Vi deler også barna i mindre grupper for å skape rom for alles stemmer, enten vi leker, har samling eller spiser. Dette gjør det lettere å sikre at hver og en får sagt det de vil. Barna lærer å lytte til hverandre, og vi skaper et miljø der det å dele tanker og ideer er naturlig.

Samtidig er vi opptatt av de små øyeblikkene i hverdagen – under bleieskift, ved matbordet eller når barna kler på seg – der vi har tid til den gode samtalen. Og når barna kommer om morgenen, tar vi oss alltid tid til å ønske dem og foreldrene velkommen, slik at vi kan sikre en god start på dagen.

Vi holder også foreldrene oppdatert gjennom daglige treff ved levering og henting, bilder og informasjon i Kidplan – alt for å sikre at vi samarbeider godt rundt hvert barn.

Hvordan får vi frem barnas meninger?

I starten sørger vi for å bli godt kjent med hvert enkelt barn. Alle får en voksen å knytte seg ekstra til, som hjelper dem å føle seg trygge i barnehagen. Denne tilvenningen hjelper oss også å forstå barnets signaler – enten de kommer med ord eller kroppsspråk. Barna får oppleve at vi voksne er støttende og lytter til det de har å si.

Her hos oss er vi opptatt av at alle meninger skal bli hørt. Barna får erfare at selv om vi er forskjellige, er vi like mye verdt, og at alle får en plass i fellesskapet vårt. Vi voksne er alltid til stede, klare til å lytte og støtte barna i å uttrykke seg – enten de vil si noe høyt eller vise det på andre måter.

Nøtteliten barnehage bistår Det Europeiske Wergelandsenteret, en norsk stiftelse som ble opprettet i 2008. Stiftelsen ble etablert i samarbeid mellom Jens Stoltenbergs annen regjering og Europarådet.  Senteret åpnet i februar 2009, og er et ressurssenter for alle de 47 medlemsstatene i Europarådet.  Senteret driver forskning og videreutdanning av lærere og lærerutdannere innenfor områdene        interkulturell forståelse, menneskerettigheter og demokratisk medborgerskap. Senterets arbeidsspråk  er engelsk. Nøtteliten barnehage tilbyr forelesning med DEMOKRATI som tema.