Informasjon om barnehagens praksis på dager med minusgrader.

Kulde gir barna nye erfaringer. For at dette skal gi barna en god opplevelse er det viktig med individuelle tilpasninger.

I samsvar med Helsedirektoratets anbefalinger tilpasser vi barnas tid ute både etter barnets alder, aktivitetsnivå og mulighet for å sette ord på om de er kald. Små barn sier ikke alltid fra hvis de fryser Dette gjør at vi ved kuldegrader kommer til å ha varierende tilbud ute avhengig av hvilken avdeling barnet ditt går på. De eldste barna som beveger seg mye blir ikke så kalde som de yngste som gjerne står eller sitter i ro. Store dresser og lag med varme klær gjør det dessverre ikke akkurat lett å bevege seg.

De voksne som har ansvar for barna ute følger godt med. De forsikrer seg om barna er godt kledd og sjekker jevnlig om barna fryser. Dette gjelder spesielt kinn, hender og føtter. Det er derfor viktig at barna har gode, varme klær tilgjengelig i barnehagen.

Det er vanskelig å referere til konkrete retningslinjer når det gjelder barn og kulde pga at det oppleves ulikt avhengig om det er sol, vind osv. Vi vurderer kulden kontinuerlig. I praksis betyr det at vi velger å være inne med de yngste barna når forholdene tilsier det og at utetiden for de eldre gjerne blir kortere enn ellers. Håper på forståelse for dette.

Helsedirektoratets råd om barn og kulde:

• Vurder kulda ut fra temperatur og vær.
  • Skoene skal være så store at det er plass til to par ullsokker.
  • To par votter utenpå hverandre varmer godt.
  • Dekk til kinnene med finlandshette eller bruk kuldekrem som ikke inneholder vann.
  • Bruk ull innerst, vindtett ytterst og minst ett lag i midten.
  • Dekk halsen godt.
  • Følg godt med barnet om det fryser.
  • Varmeflaske til vogner legges i vognposen om morgenen
  • Barn under 3 år bør holdes inne ved minus 10 grader C effektiv temperatur. Skal da heller ikke sove ute.
  • Større barn kan oppholde seg ute i noe lavere temperatur (ned mot minus 15 grader C, effektiv temperatur).

Spørsmål om vår praksis i forhold til barn og kulde kan stilles til post@nottelitenbarnehage.no

Bildene på denne siden er tatt i barnehagen 6.januar 2021.