BRANNØVELSE

Tar dere utfordringen fra Brannbamsen Bjørnis om å gjennomføre brannøvelse hjemme også? Her kan dere lese mer om oppdraget.

Vi er i gang med aktiviteter i forbindelse med nasjonal brannvernuke. Vi følger opplegget årlig i uke 38. Dette er viktig kunnskap for både små og store. Ved gjentakelse av informasjon og opplevelser gir vi barn og voksne både ny kunnskap, repetisjon og en trygghet i hva vi skal gjøre i en brannsituasjon i barnehagen. Brannbamsen Bjørnis er et pedagogisk opplegg som driftes av Norsk brannvernforening. Dette er en nasjonal satsing for å formidle brannforebyggende kommunikasjon rettet mot barn. Mer informasjon og aktiviteter finner dere på www.brannbamsen.no

Vi gjennomfører brannøvelse fredag kl 10. Personalet vil forberede og trygge barna i situasjonen.

Det er som regel hjemme vi oppholder oss mest, og det er der vi som oftest sover. Samtidig vet vi at de fleste dødsbranner skjer i private hjem. Derfor bør vi selvfølgelig også øve der vi bor, slik at vi blir tryggere på hvordan vi skal opptre hvis det brenner. Personal, foreldre og barn oppfordres derfor til å øve hjemme også! Her er Brannbamsen sitt oppdrag:

Oppdrag: Brannøvelse hjemme

Hei, kompis. Nå skal vi gjøre noe spennende og viktig sammen. Få med deg hele familien, så setter vi i gang. Vi skal ha brannøvelse hjemme hos deg!
Oppgave 1: Test røykvarslerne
Røykvarsleren i taket er som en brannkonstabel som alltid er på vakt. Blir det brann, sier den ifra med en høy pipelyd, slik at vi kan komme oss trygt ut. Derfor må vi passe på at den har batteri som ikke er tomt. Røykvarsleren har en liten knapp du kan trykke på, for å sjekke at den virker. Få hjelp av mamma eller pappa til å gjøre dette nå. Hvis dere ikke har en gardintrapp som er trygg å klatre i, kan dere bruke et langt kosteskaft til å trykke forsiktig på knappen. Det kan gå noen sekunder før den piper, og det kan være lurt å holde for ørene...

Oppgave 2: Bestem møteplass
Blir det brann, må alle vite hvor de skal møte opp utenfor huset. På møteplassen er det opptelling, slik at vi er sikre på at alle er ute. Finn ut hva som skal være familiens møteplass. Bestem et sted som alle lett kan huske, og som er i trygg avstand fra huset. Det kan for eksempel være ved sandkassa, ved det store treet eller ved siden av parkeringsplassen. Tegn et kart som viser veien fra huset til møteplassen.

Oppgave 3: Finn veien ut
Tid for å leke brann! Vi later som om det er midt på natta, og alle legger seg i sengene sine. Unntatt den som skal være røykvarsleren, da. Røykvarsleren kan jo aldri sove. Den som er røykvarsler, må telle til 20, og så rope "PIP! PIP! PIP!". Da må alle som ligger i sengene sprette opp, og så er det førstemann til møteplassen! Hvem vant? Bytt gjerne på å være røykvarsler, slik at alle får prøve.

Har dere gjort alle de tre oppgavene?
Gratulerer, dere har gjennomført en brannøvelse hjemme! En slik brannøvelse er veldig nyttig, for nå er dere mye bedre forberedt i tilfelle det skulle skje en ekte brann en gang.

Bjørnis kan dere også se i flere musikkvideoer på youtube:

Livesending med Bjørnis lørdag 19. september
Helt siden 2002 er små og store brannvernere invitert til åpen dag på brannstasjoner landet rundt. På grunn av koronasituasjonen blir det annerledes i år, så da blir det livesending med Bjørnis lørdag 19. september kl. 11.00! Sendingen kan sees på Facebook og Youtube.