Fastelavn

Boller, krem, fjær og sang. Vi feirer fastelavn...

Kunst, kultur og kreativitet er et av fagområdene vi skal jobbe med i barnehagen (Rammeplan for barnehagen). I barnehagen skal vi gi barna anledning til å bli kjent med et mangfold av tradisjoner fra fortid og samtid.

Selve ordet fastelavn er av det tyske ordet vastel-avent som betyr faste-aften, altså "kvelden før faste". I Norge kalles den også bollesøndag, fordi mange serverer boller med krem. Det har vi gjort i barnehagen også. Vi har både spist og sunget: "Fastelavn er mitt navn, boller vil jeg have, hvis jeg ingen boller får så lager jeg ballade.  Boller opp og boller ned og boller i min mage, hvis jeg ingen boller får så lager jeg ballade".

Bollene representerer den fete kosten som ble servert på fastelavnssøndagen, tidligere også kalt fleskesøndag, for å fete folk opp før 40 dagers faste og mager kost satte inn.

Det er mange gamle tradisjoner forbundet med fastelavn. Én er fastelavnsriset; bjørkekvister knyttet sammen i en bunt og pyntet med fargerike fjær. Dette er en gammel hedensk skikk der det ble brukt til å rise unge, barnløse for å gjøre dem fruktbare.

Vi har kost oss og håper dere også får en fin fastelavn!