Hvordan vi organiserer ansvar og roller i Nøtteliten Barnehage

Barnehageeier har hovedansvaret for at barnehagen drives i samsvar med lover og regler. Sammen med alle ansatte skal barnehageeier bidra til å oppfylle målene i rammeplanen. Dette skjer ved å bruke erfaringene og kompetansen til hver enkelt i teamet, slik at alle bidrar til et godt og utviklende miljø for barna.

I Nøtteliten Barnehage samarbeider styret, styrer og personalet for å gi barna et trygt, inkluderende og utviklende miljø. Vi legger vekt på åpenhet, samarbeid og høy kvalitet i alt vi gjør. Hver rolle har sitt ansvar, men alle har et felles mål:

å skape en barnehage hvor barna trives, lærer og får oppleve mestring hver dag.

Ansvar og roller i Nøtteliten Barnehage

 

Tema / Rolle

                

Ansvar og oppgaver

 

Mål

 

Styret

Nåværende medl:

  • Kjell Aadland
  • Birk Lunde
  • Elin Skaatun
  • Margunn Alice Espeland

- Består av representanter fra Os Sokneråd og Søfteland Indremisjon.
- Sikrer at barnehagen drives i tråd med barnehageloven, vedtektene og rammeplanen.
- Har ansvar for økonomi, kvalitet og strategisk utvikling.
- Deltar i samarbeidsutvalg for god dialog med foreldre og ansatte.

 - Ivareta barnehagens verdigrunnlag og kristne formål.

- Sikre kvalitet, kontinuitet og barns beste.
- Styrke samarbeid og kommunikasjon mellom alle parter.

 

Styrer (daglig leder)

 

 

 

 

 - Har det overordnede pedagogiske, personalmessige og administrative ansvaret.

- Leder planlegging, dokumentasjon og vurdering.
- Sørger for at barnehagen følger rammeplanen og lovverk.
- Samarbeider tett med styret, pedagogiske ledere og personalet.

- Skape et trygt, inkluderende og utviklende miljø.

- Sikre kvalitet og faglig refleksjon i personalgruppen.
- Støtte medarbeidere i deres profesjonelle rolle.

 

Pedagogiske ledere

Pedagoger 

 

 

 

- Leder det pedagogiske arbeidet på avdelingen.

- Planlegger, gjennomfører og evaluerer aktiviteter.
- Sørger for at innholdet følger rammeplan og barnehagens mål.
- Fremmer samarbeid, refleksjon og faglig utvikling i personalgruppen.

-Sikre et variert og stimulerende pedagogisk tilbud.

- Fremme barns trivsel, mestring og inkludering.
- Bidra til faglig utvikling og samarbeid i personalet.

 

Grunnbemanning 

Barne - og ungd.arbeid.

Assistenter

 

 

- Deltar aktivt i planlegging og gjennomføring av aktiviteter.

- Er trygge, varme og tydelige rollemodeller.
- Bygger gode relasjoner mellom barn, kollegaer og foreldre.
- Følger internkontrollsystemet Mentor HMS for kvalitet og trygghet.

-Skape trygghet og trivsel i barnegruppen.

- Bidra til et utviklende og lærende miljø.
- Sikre kvalitet og kontinuitet i hverdagen.

Arbeidsmiljø og nærvær

 

 

- Barnehagen jobber systematisk med trivsel og helse på arbeidsplassen.
- Prioriterer kjente vikarer ved fravær.
- Har et dokumentert arbeidsnærvær på 99,4 %.
- Ble tildelt KLPs arbeidsmiljøpris i 2009 for sitt arbeid med trivsel og stabilitet.

- Opprettholde trivsel, stabilitet og kontinuitet.
- Sikre et godt arbeidsmiljø som fremmer kvalitet i tilbudet.
- Beholde kompetente ansatte gjennom høy trivsel og lavt fravær.